02 June 2014

La Prima Indagine di Montalbano - Andrea Camilleri

Image source


In questo libro ci sono tre storie (casi) di Montalbano. Come ho scritto dopo leggere Gli Arancini di Montalbano, ho piaciuto leggere questo libro nella lingua originale del autore. C'è qual'cosa di speciale del dialetto siciliano che tengo nel mio cuore. Anche che non ho capace di parlarlo, leggere in questo dialetto mi fa ricordare come parlavano i miei nonni.

There are three Montalbano stories (cases) in this book. As I wrote after reading Gli Arancini di Montalbano, I enjoyed reading this book in the author's original language. There's something special about the Sicilian dialect that I hold dear in my heart. Even though I can't really speak it, reading in this dialect reminds me of how my grandparents spoke.


A Gli Arancini di Montalbano ho date 4 stelle. Ma a La Prima Indagine di Montalbano, ho deciso che si merita di più. Quindi l'ho dato 5 stelle. Perchè?

I gave 4 stars to Gli Arancini di Montalbano.  But I decided that La Prima Indagine di Montalbano deserved more. So I gave it 5 stars. Why?


Forse la prima ragione è perchè l'ho capito meglio.

Maybe the first reason is because I understood it better.


Ma c'è anche un'altra ragione: una storia era "la prima indagine". Quindi, ho visto un po' di Montalbano prima del suo arrivo a Vigàta. Camilleri ha fatto l'introduzione a Montalbano in questo racconto e anche, quando Montalbano è arrivato a Vigàta, incontriamo per la prima volta gli altri personaggi nella vita di Montalbano: Fazio, Augello, Catarella. E questo incontro e l'introduzione che mi ho piaciuto molto.

But there's also another reason: one of the stories is "the first case". Because of this, I saw a bit of Montalbano before he arrived in Vigàta. Camilleri introduced Montalbano in this story and also, when Montalbano arrived in Vigàta, we meet for the first time the other characters in Montalbano's life: Fazio, Augello, Catarella. It's this meeting and introduction which I really liked.



Book: Paperback. Borrowed from Nonna.
Rating: I gave this 5 stars on Goodreads.
One-liner: My favourite so far of the Montalbano collections I've read.



2 comments:

  1. Francesca, I have only read one Montalbano book and it was translated into English, but the translation was a good one, so I thoroughly enjoyed it. I can quite understand your desire to read it in the Sicilian dialect given your family connection. Sei bravissima.

    ReplyDelete
  2. They're great stories, aren't they? Intriguing. Grazie :-)

    ReplyDelete

Thanks for stopping by. Please leave a comment here before you go. I love reading them!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...